Manusförfattare
300 YH poäng
300 YH poäng

Upplägg Hösten 2024
Litteratur
Dara Marks "Inside Story",
Linda Aronson "The 21st Century Screenplay"
Pamela Douglas "Writing the TV serie drama"
John Truby "The Anatomy of Story"
John Yorke "Den Odödliga Sagan"
("Into The Woods")
Inspiration & tips
How To Read A Screenplay Scott Myers
The Benefit of A Live Read the Script Lab
V33. 12-16 augusti
Skrivvecka och förbered din presentation.
Läs John Yorkes Den Odödliga Sagan, förbered din presentation.
Fredag 16 augusti kl. 09.00 - 11.00
Gruppmöte. Diskutera presentationen/pitchen ni ska hålla den 25e september,
ge varandra tips. Dela med er av erfarenheter kring läsning av
Den Odödliga Sagan och vilka frågor ni vill ställa till John Yorke.
Inspiration & tips
Läs på om pitch och presentationer.
Pitch It med Sibylle Kurz - Arrangerat av bla Alma Manusutbildning
Film Skåne & Kulturakademin
TV Pitch Workshop for free - Netflix Stage 32
Ted Secrets To Great Public Speaking
Info & uppgift från Tatjana inför
hennes session 22 augusti.
Lösen: alma
Inspirationslänkar från Tatjana om AI:
Om LIA

The 21st-Century Screenplay is a comprehensive and highly practical screenwriting manual. An eagerly anticipated successor to the author's internationally acclaimed book Scriptwriting Updated, it covers classic to avant-garde scripts, from The African Queen and Tootsie to 21 Grams, Pulp Fiction, Memento, and Eternal Sunshine of the Spotless Mind.
Whether you want to write features, shorts, adaptations, genre films, ensemble films, blockbusters, or art house movies, this book is your road map, it takes you all the way from choosing a brilliant idea to plotting, writing, and rewriting a successful script. Featuring a range of insider survival tips on creativity under pressure, time-effective writing, and rising to the challenge of international competitions, The 21st-Century Screenplay is essential reading for newcomers and veterans alike.



V34. 19 - 23 augusti
Måndag 19 augusti kl. 16.00
Deadline uppgift från Tatjana enligt instruktioner.
Skicka en livsanektod kopplad till projektet
Max 1 sida. Varför relaterar det till mig som författare.
Tisdag 20 augusti 13.00 - 15.00
Föreläsning John Yorke.
Om dramaturgi. Läs Den odödliga Sagan.
Onsdag 21.8 kl. 09.00 - 11.00
Labb med almaalumnis. Dea Saračević mfl.
Torsdag 22 Augusti 13.00 - 15.00
Föreläsning & Samtal med Tatjana Samopjan.
Om presentation/ Pitch.
Fredag 23 Augusti 09.00 - 11.00
Gruppmöte. Diskutera era projekt.
John Yorke om Into The Woods (Den odödliga sagan)
Google Talks. Se här.
John Yorke - Why Storytelling is important. Se här.
Inspiration & tips
Tatjana Samopjan Authentic Storytelling
Tatjana Samopjan - Storytelling in the digital Age
Tatjana Samopjan AI and Storytelling
John Yorke has spent a lifetime telling stories and helping writers tell theirs. For many years he's been responsible for a vast array of British drama; as both Head of Channel Four Drama and Controller of BBC Drama Production, he's worked on big popular works such as Life On Mars, Shameless, Hustle, and Spooks, alongside award-winners such as Bodies, Omagh, Sex Traffic, Not Only But Always and The Curse of Steptoe. He founded and for eight years ran the BBC Writers Academy training a generation of successful writers, and now as MD of Company Pictures, he oversees a range of great British Television - from the upcoming Wolf Hall to Beaver Falls. His talk, “The Curse of the Screenwriting Gurus” is not so much an attack as a plea for the serious study and appreciation of narrative structure – a study inhibited by the glib strictures of the “how to” manual. Touching on what stories are, where they come from, and how they resonate, John’s talk will explore both the history of the study of structure, and just why you don’t need to be able to study it to write it.
V35. 26 - 30 augusti
Fokus: Eget arbete
Skrivvecka och förbered presentation
Start Avtal & Rättigheter delkurs uppgift
Fredag 30 augusti 09.00 - 10.00
Gruppmöte.
Avtal & Rättigheter, förbered frågor till Dramatikerförbundet,
ta upp frågeställningar. Tipsa varandra om bra sidor online,
organisationer etc.
Se intervjun med SFIs VD Anna Croneman här
Se konsulentsamtal med kortfilmskonsulent Axel Petersén här
Inspiration & tips Avtal & Rättigheter
Avtal mellan SVT och Dramatikerförbundet
Författarförbundets Arvodesrekommendationer
Filmåret i Siffror Svenska Filminstitutet
V36. 2 - 6 september
Måndag 2 september kl. 10.15 - 11.45 ca
Session med almaalumnis
Michael Rendell & Mohamed El Abed
som visar sin kortfilm Kompis Vi Måste Snacka och berättar om samarbetet.
Med båda klasser.
Onsdag 4 september kl. 09.30 - 11.00
Dramatikerförbundet förbundsordförarande
Susin Lindblom, förbundsordförande och en av juristerna.
Om Avtal och rättigheter samt villkor för manusförfattare.
Förbered frågor.
Torsdag 5 september kl. 09.00 - 11.30 ca
Föreläsning och Case Study - Fredrik Morheden klippare.
Se En Man Som Heter Ove och läs manuset. Manus att ladda ner här.
Fredag 6 september kl. 10.00 - 11.30
Möte med Centrum För Dramatik Ammy Kjellsdotter , mfl.
Med båda klasser. Läs på om Centrum För Dramatik.
Inspiration & tips om klippning
Klipparen och manusförfattaren Fredrik Morheden är född 1967 i Västergötland.
Han har bland annat klippt Hammarsköld, Vår Tid Är Nu, Ronja Rövardotter, "En man som heter Ove" (2015), "Ted – För kärlekens skull" (2018) och "En komikers uppväxt" (2019) Fick en guldbagge för Bästa klippning av Det nya landet (2000).
The Art of Editing Walter Murch
V37. 9-13 september
Måndag 9 september kl. 13.00 - 17.00 ca
Individuella sessioner med
Tatjana Samopjan enligt schema. Framför din presentation som du ska hålla 25.9.
Få feedback av Tatjana. Alla deltar.
Tisdag 10 september 09.00 - 16.00
Branschkunskap Peter Zell.
Onsdag 11. september kl. 09.00 - 09.30 + resten av dagen
Labb. Därefter möjlighet att boka Petra Revenue för konsultation.
Torsdag 12 september kl. 09.30 - 12.00
Föreläsning Tuva Novotny. Läs manus till Blind Spot. (Med båda klasser).
Fredag 13 september kl. 09.00 - 12.00
Framför din presentation som du ska hålla 25.9.
Få feedback av Tatjana. Alla deltar.
Se samtal med Peter Zell om
Feedback i manusprocessen med Johanna Koljonen - Intervju med Peter Zell (SVT)
Intervju med Tuva Novotny på Sverige SVT.
Kort intervju om serien Dag Tuva Novotny


V38. 16-20 september
Onsdag 18 september kl. 09.00 - 09.30
+ resten av dagen
Labb med Petra. Därefter möjlighet att boka Petra för konsultation.
Kontakta Petra direkt för att boka en tid.
Fredag 20 september kl.16.00
Deadline Manus för dramaserie.
· Titel och logline
· Writers statement
· Karaktärsbeskrivning
· Arena
· Avsnittssynopsis för hela serien
· Genomarbetat pilotavsnitt i manusformat
V39. 25 - 29 september
Onsdag 25.9
10.00 - 12.00 Workshop med Aleksandra Czarnecki Plaude.
Koreograf, regissör, lektor i koreografi SKH.
Filmhuset Lokal Cannes
12.00 - 13.00 Lunch
13.00 - 16.30 Presentationer för branschen
19.00 Gemensam middag på Rice.
Filmhuset Bio Mauritz
Torsdag 26.9
Spegelsalen Mäster Olofsgården
09.00 - 12.00 Föreläsning
Maria Nordenberg producent Nordisk Film
Föreläsning Om koreanska dramaserier.
Dokument från Maria med förberedelser. Ladda ner här.
kl. 13.00 -16.00
Spegelsalen Mäster Olofsgården
Föreläsning & workshop med Amanda Kernell.
Om manus och regi. Tips och råd, skrivteknik, analys scener.
Dokument från Amanda med förberedelser. Ladda ner här.
Titta gärna på kortfilmen Wasp - kortfilm av Andrea Arnold
Fredag 27.9
09.00 - 12.00 TBA
Inspiration & tips
Inför Maria Nordenbergs föreläsning om koreanska dramaserier.
Maria hälsar:
"Som förberedelse kan gärna studenterna titta på en av nedan nämnda serier.
Inte läsa något manus innan, bara titta, tänka och känna efter.
Presentera serien i några korta ord, längst 30 sekunder långt.
Fundera också över:
Vad är historien, hur rör sig manuset framåt, vändningar?
Vilken genre är det, eller är det flera?
Hur balanserar ploten kontra ämnet?
Karaktärernas driv, hemligheter?
Vilka känslor väcker serien?
Vad känns annorlunda mot en svensk/nordisk serie i gestaltning, klipp och ämne?
Netflix:
All of Us Are Dead - Skräck, zombies, skola, samhälle
Move to Heaven - Drama, autism, familj, krim
Vincenzo - Thriller, komedi, krim, drama
It’s Okay to Not be Okay - Drama, mental sjukdom, utanförskap, mordgåta
D.P. - Action, militärdrama, samhälle, relation.
Crash Course in Romance - Dramakomedi. Skola, samhälle, kärlek, thriller, familj
The Glory - Psykologisk thriller, mobbing, hämnd
Alchemy of Souls - Historiskt drama, fantasy,
A Time Called You - Tidsresa, kärlek, öde
Thirty-Nine - Vänskap, familj, kärlek
Saras tips för er som vill fördjupa er ytterligare
Artikel i DN om koreansk film.
Jag rekommenderar filmen Bränd
Här finns den att streama på Folkets Bio.
Tips se filmen Parasite och läs manuset
Manus till Parasite att ladda ner här.
Malin Nevander SVT Drama Tips Pitch



Pitchtips inför 25.9
Pitching for Netflix
This Stage32 hosted webinar features Chris Mack and is loaded with story structure insights that Netflix specifically looks for in projects.
V40
30 september - 4 oktober 2024
Fredag 4 oktober kl. 09.00 - 10.00
Labb med tips och avstämning inför praktiken.
Fredag 4 oktober kl. 16.00
Deadline uppgifter Avtal & Rättigheter Deadline inlämning loggbok.
V.41 - V.50
7 oktober - 13 december 2024
L I A - Lärande i arbete
Skriv loggbok under LIA n och ladda upp till din individuella mapp.
9 december kl. 16.00 Deadline långfilmsmanus.
Kursplan LIA (Lärande I Arbete)
7 oktober 2024 - 13 december 2024.
Betygsskala: U-VG
Giltig från: HT 2024
YH – poäng: 50 - 10 veckor.
Syfte
Kursen ska lägga en grund för utveckling i arbetslivet och förtrogenhet med ett eller flera yrkesområden inom film eller andra former av rörlig bild. Utifrån ett valt yrkesmoment eller yrkesområde ska den studerande fördjupa sina praktiska och teoretiska kunskaper i nära samarbete med yrkeslivet. De studerande ska under perioden tillämpa teoretiska och praktiska kunskaper inom filmproduktion i nära samarbete med professionella yrkesutövare inom branschen. Under LIA –perioden ska de studerande praktiskt delta i hela eller delar av de arbetsprocesser som berör filmskapande efter överenskommelse med handledare.
Den studerande ska erhålla en större förståelse för manusförfattarens roll ur ett helhetsperspektiv och erhålla kunskaper om produktionsvillkor. Få en större förståelse för hur beslut tagna i manusprocessen påverkar produktion och slutresultat. Kursen syftar även till att förstå och bygga upp nätverk samt etablera värdefulla kontakter inom branschen samt att hitta fram till ett eget förhållningssätt och en arbetsmetod anpassade efter varje studerandes förutsättningar.
Mål som den studerande ska ha uppnått efter avslutad kurs
-
Grundläggande praktisk och teoretisk kunskap inom valt yrkesmoment eller yrkesområde.
-
Erfarenhet av professionellt samarbete med yrkesutövare inom branschen.
-
Erfarenhet av analys och problemlösning inom valt yrke eller yrkesområde.
Kriterier för betyget Godkänt
-
Den studerande genomför LIA i nära samarbete med yrkesutövare inom branschen och visar god förståelse för professionella villkor för filmproduktion.
-
Den studerande reflekterar över arbetsvillkor och samarbetsprocesser skriftligt och muntligt. Den studerande reflekterar över och analyserar sin egen yrkesmässiga utveckling.
-
Ha genomfört LIA-rapporten på ett sätt som visar en god teoretisk kunskap och praktisk färdighet inom ämnesområdet.
Kriterier för betyget Väl godkänt
-
Den studerande visar utöver ovanstående kriterier djupgående förståelse för professionella villkor för filmproduktion.
-
Den studerande reflekterar över och analyserar sin egen yrkesmässiga utveckling.
-
Ha genomfört LIA-rapporten på ett sätt som visar en fördjupad teoretisk kunskap och praktisk färdighet inom ämnesområdet.
Kriterier för betyget Icke godkänt
Den studerande har inte uppnått de angivna lärandemålen.
Examination
Loggbok. Skriftlig redovisning. Omdöme av LIA - handledare.
Utvärdering
Utbildningsledaren ansvarar för att studenternas synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingar i de former som beslutats återkopplas till studenterna samt påverkar kursens utformning och utveckling.