top of page

Kriser och insekter

Urtaget ur loggboken 22 nov, hemma efter att ha sett premiären av filmen Clara Sola,

en paus under skrivandet på tv-serie-idén Farsoten, om ett nunnekloster år 1350.

 

Ju starkare emotionella krispunkter desto starkare berättelse - får jobba efter det nu. Det svåra kanske inte är att hitta kriser för olika karaktärer utan hitta rätt stämning som föregår krisen, försöka tänka i makro- och mikroperspektiv, och hålla koll på utvecklingen efter krisen - det som krisen leder till är kanske det som ska vara viktigast?

I den magisk-realistiska filmen Clara Sola är krisen som sätter förändringen i rullning att Clara får veta att den vackra vita märren Yuca är död - och att filmens manliga huvudperson inte besvarar Claras begär efter honom. Men den egentliga skandalen är att hon hålls instängd av sin mor. Det som föregår krisen.

Efter den största katastrofen och vändpunkten blir Clara till slut fri. Kanske har Clara botat en massa människor, det antyds, det har hänt innan filmens början, det är säkert sant, men det viktigaste för mig, det som berättas i filmen är Claras andliga relation till naturen, hon kan alla varelsers inre, sanna, namn.

Och den lyhörda relationen till naturen är den vi - jag - så många av oss saknar nostalgiskt idag.

Jag avundas mina föräldrars respekt och kunskap och kärlek till naturen på Öland, min brorson som kan

alla spindelsorter och skriker av lycka när han hittar en getingspindel i lavendelbusken.

En av Clara Solas vackraste scener är när hon blåser liv i den gulliga skalbaggen Ofir som hon håller i sin hand - så gripande och i den fina ljussättningen blir scenen helig. Döden - den kris vi aldrig kan utvecklas utav. Men Ofir räddas av Claras magi och kärlek. (To hold infinity in the palm of your hand, eternity in an hour)

Den andlighet som idag går att tro på är väl just naturens alla skapelser, hur otroligt det ändå är att allt är så väl uttänkt, från den lilla skalbaggen till den märkliga giraffen. Och ändå är vi människor också uttänkta av naturen – trots att vi är dess största hot. Min mammas kamp med sopsorteringen på Öland, hon kan inte blåsa liv i skalbaggar men ingen som gästar hennes hus får döda spindlar eller getingar, inte ens bålgetingar (de är inte så aggressiva som vanliga getingar). Fästingar, flugor och myggor är de enda som avlivas.

Ska det vara så i det medeltida klostret i tv-serien: de enda djur som får dödas är lössen och lopporna?

Att löska - en försvunnen intim stund. På medeltiden satt vi som schimpanserna gör idag, plockade lopporna i varandras hår och på kroppen, krasade sönder dem med naglarna. Det lär ha varit en sensuellt laddad stund mellan två vuxna. Tydligen kliade folk sig konstant - ska det vara med - det kanske går att hitta på något utifrån det?

På det medeltida klostret har de små hundar och katter i sängarna för att värma sig - men sen kommer Birgitta och sätter stopp för det, enligt henne kunde det locka nunnorna till snuskiga tankar, men det säger mer om Birgittas egen förvridna fantasi än de frysande nunnornas. I klostrets Örtagård ska det finnas insekter och växter som är vidunderligt vackra, som ska visa på naturens (och inte guds) mirakel.

Odörten stillar begär.

(Clara Sola har egentligen en oproblematisk relation till sin sexualitet - det är människorna runt henne som ser den som fel. )

Läkeörter som ansågs effektiva mot ohyra var malört, lavendel, renfana, akleja, skvattram och vattenklöver. Växtdelar från verksamma örter lades i bädden eller bars i kläderna för att avskräcka ohyran. Mer research: “En synnerligen radikal och smärtsam metod som användes vid svåra lusangrepp med skorv i hårbottnen var beckhuva. Den nerlusade personens huvud försågs med en huva vars insida var täckt med beck. När detta torkat ställdes patienten på en pall, och huvan fästes vid en krok i taket. Pallen sparkades undan, och vid fallet slets håret av, inklusive löss och lusägg.”
Lopporna och lössen är precis som fästingar de onda insekterna - sprider pesten - digerdöden - jag glömde råttorna, de räknas inte heller precis till naturens underverk, stackars små bestar.
Insekt - insikt - kris leder till insikt, förändring. Om loppor, löss och fästingar är bad guys så är fjärilarna hjältar bland insekter - nyttiga, viktiga, vackra och ofarliga för människor, iallafall de som finns runt det medeltida klostret. Kanske det kan bli symboliken för nunnan Katarinas resa: Fjärilens metamorfos från larv (trist, krypande tillvaro) till puppa (instängd - emotionell krispunkt) som leder till att hon utvecklar vingar att bryta sig ut, ge sig av. Flykten som ett SLUT.

 

* Emotionella krispunkter - dramaturgiskt begrepp från Petra Revenue

* Clara Sola, långfilm av Nathalie Álvarez Mesén, premiär nov 2021

* Dikt av Wiliam Blake

* Citat från Populär Historia, artikelförfattare Bengt Jonsson

Åsa Sandzén

Åsa Sandzén

bottom of page